-->

Pages

Iklan Anda Disini

Create your own banner at mybannermaker.com!

Perhatian

Lepas Follow Aku Korang Tinggalkan La Jejak Kat cBOX, Senang Aku Nak Follow Balek..TQ

Friday, December 30, 2011

Khasiat Air Liur ???


  






 Adeyh... Entry nie bermula dari seorang Doktor yang aku ingatkan buat lawak dengan aku.
Dia suruh aku sapu mata aku dengan air liur bila mata rasa berdenyut-denyut...Ha3...
Mula-mula nak ketawa juga, tapi bila mengenangkat sakit senyap je lah dan dengar penjelasan dia..ha3..
Aku pun buat la 2 3 hari nie..macam tak ada apa-apa perubahan pun. tapi tengoklah 2 3 minggu lagi.hu2..
So jari jemari aku pun menggatal lah MENGgoogleKAN diri denga keyword AIR LIUR.
Macam-macam yang keluar, yang tak patot keluar pun keluar jugak.Ha3...

Banyak juga aku baca artikel-artikel pasal air liur neh... Sampai meleleh la air liur..Ha3..
Menurut orang tua-tua Melayu dulu, ada la beberapa petua tentang penggunaan air liur neh.  Dikatakan, sekiranya baby yang baru lahir panas suhu badan, mak atau ayah disuruh menjilat ubun-ubun bayi, telapak tangan kedua tangan dan telapak tangan kedua kaki. Panas tubuh bayi itu akan serta merta beransur turun. Ha..puas pulak nak jilat anak satu badan. Tapi kalau badan si ayah tue yang panas??? ha3...
Macam kucing pun ada maen jilat-jilat...
Then tiba-tiba aku teringat kucing kat kampung aku selalu jilat luka dia bila lepas rebut betina. Ha3...ada kena mengena kot...

 Dan kalau dari segi sejarah kita pulak, aku pernah dengar salah satu SUNNAH Nabi minum air putih biasa dulu sebelum bersugi dan berwuduk menunaikan solat subuh.  Orang tua-tua kita pun pernah pesan yang ini kan.

Senang cerita air liur ni banyak juga manfaat dia.
Peribahasan melayu : IBARAT LUDAH KE LANGIT JATUH KE MUKA SENDIRI, so tak apa lah macam tue, muka boleh awet muda.Ha3...
Sebab air liur bukan sesuatu yang jijik tapi boleh jadi 1000 penawar.

Sekian pasal air liur.   :p

p.s : jangan meludah merata-rata. ha3....


3 comments:

Unknown said...

bagus..blog ni dah ada peningkatan..sejuk mata memandang =)

oh ye lupa lak lagi satu tips ialah satu paragraph jgn byk sgt baris..nanti orang malas baca..macam buku teks sejarah..=P

entry ni okay dah..good..

erkk yeke kne jilat anak cemtu?dah macam Mochi kat rumah..lalala
b nk ke jilat ank cemtu?haha

oh ye, nanti buang word verification untuk komen ni untuk memudahkan orang komen..=)

nature "iz" said...

ok..nak buang macam mana e??ha3...jap2 b try...

iz13 said...

da..x dek word verification sudah..ha3..

Menarik Sekarang !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...