-->

Pages

Iklan Anda Disini

Create your own banner at mybannermaker.com!

Perhatian

Lepas Follow Aku Korang Tinggalkan La Jejak Kat cBOX, Senang Aku Nak Follow Balek..TQ

Sunday, August 21, 2011

Lailatul Qadar??? Bile ???


Kate sesetengah ulama, Lailatulqadar b'laku pada 1 malam t'tentu spt malam 21 dan 23 Ramadan. Ini menurut Imam Syafie r.a dan sesetengah ulama krn de hadis Bukhari dan Muslim yang m'ceritakn Lailatulqadar b'laku pada malam t'sebut sehingga Rasulullah saw sujud dan dahinya yang mulia masih b'lumuran tanah pada malam itu. Ada sesetengah ulama, tak menentukannya scr pasti dan de gak ulama t'utama dari kalangan para zuhad dan sebagainya mengira dengan hari p'mulaan puasa.

Menurut mereka sekiranya permulaan puasa jatuh pada hari :

  • Ahad atau Rabu = Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-29.
  • Jumaat atau Selasa =Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-27.
  • Khamis = Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-25 Ramadan.
  • Sabtu = Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-23.
  • Isnin = Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-21.

Demikianlah kaedah yang dorang guna , sebahagian ulama la termasuk Imam Abul Hasan r.a. Tegas beliau: Aku tak pernah terlepas malam Lailatulqadar t'sebut dengan m'gunakan kaedah ini.

Tanda Dan Alamat
Tanda dan alamatnya banyak gak la, antara lain malam itu sendiri b'lalu dengan penuh keheningan dan tenteram, angin bertiup lembut sepoi-sepoi bahsa ( bak kate org2 tua) hu2.. dan esoknya, pada pagi hari kelihatan langit agak redup dan cahaya matahari tidak begitu menyinari ruang angkasa dan macam-macam lagi la.

Hikmah
Hikmatnya ialah apabila seseorang taw sal malam Lailatulqadar t'sebut,so banyak2 kan la doa dan istighfar termasuk ibadat pada malam dan keesokannya, untuk mendapatkan fadilat hari yang penuh berkat dan mulia neh. Yakinlah apabila seseorang itu bersedia setiap malam Ramadan dengan ibadat, sekurang-kurangnya bersolat jemaah setiap waktu, Maghrib, Isyak dan Subuh, kata ulama dia for sure dapat fadilat malam Lailatulqadar neh.




So...semoga kita neh termasuk dalam orang yang b'tuah la dapat nikmati rahmat nie..



INSYA'ALLAH...

0 comments:

Menarik Sekarang !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...